מה זה עיצוב UI/UX ומה ההבדלים בין המושגים?

מאת: מערכת שיפט דיגיטל

עיצוב ממשק משתמש (UI) ועיצוב חווית משתמש (UX) הם שניים מהמונחים המבולבלים והמסובכים ביותר בעיצוב אתרים ואפליקציות. בדרך כלל הם רשומים במונח יחיד "עיצוב UI/UX" ונראה שהם מתארים את אותו הדבר. מאמר זה יקנה לכם הבנה יסודית על ההבדלים וההקשר בין שני המושגים.

מה זה עיצוב UI/UX ומה ההבדלים בין המושגים?

מה זה עיצוב ממשק המשתמש (UI) ?


ממשק המשתמש (UI) הוא הפריסה הגרפית של יישום. הוא מורכב מכפתורים שמשתמשים לוחצים עליהם, מהטקסט שהם קוראים, מהתמונות, המחוונים, שדות הזנת טקסט וכל שאר הפריטים שהמשתמש יוצר איתם אינטראקציה. זה כולל פריסת מסך, מעברים, אנימציות ממשק וכל מיקרו אינטראקציה אחת. כל סוג של אלמנט ויזואלי, אינטראקציה או אנימציה חייב להיות מעוצב.


עבודה זו מוטלת על מעצבי ממשק משתמש וסוכנויות עיצוב UI/UX . מגדירים איך תיראה האפליקציה. עליהם לבחור ערכות צבעים וצורות כפתורים - רוחב השורות והגופנים המשמשים לטקסט. מעצבי UI/UX יוצרים את המראה והתחושה של ממשק המשתמש של האתר או אפליקציה.   מעצבי ממשק משתמש הם מעצבים גרפיים. הם עוסקים באסתטיקה. עליהם לוודא שממשק האפליקציה אטרקטיבי, מגרה ויזואלית ומתאים לנושא המתאים למטרה ו/או לאישיות האפליקציה. והם צריכים לוודא שכל אלמנט ויזואלי מרגיש מאוחד, הן מבחינה אסתטית והן במטרה.


מה זה עיצוב חווית המשתמש (UX) ?


חווית המשתמש של אתר או אפליקציה נקבעת על פי האופן שבו הוא מתקשר איתה. האם החוויה חלקה ואינטואיטיבית או מסורבלת ומבלבלת? האם הניווט באפליקציה מרגיש הגיוני או שהוא מרגיש שרירותי? האם אינטראקציה עם האתר או אפליקציה נותנת לאנשים את התחושה שהם מבצעים ביעילות את המשימות שהם נועדו להשיג או שזה מרגיש כמו מאבק? חווית המשתמש נקבעת על פי הפשטות או המורכבות של אינטראקציה עם רכיבי ממשק המשתמש שיצרו המעצבים.


מעצבי UX מודאגים גם מממשק המשתמש של אפליקציה, וזו הסיבה שאנשים מתבלבלים מההבדל בין השניים. אך בעוד שמעצבי ממשק המשתמש (UI) מחליטים כיצד ייראה ממשק המשתמש, מעצבי UX אחראים לקבוע כיצד פועל ממשק המשתמש המכונה גם אסטרטגיית UX . הם קובעים את מבנה הממשק ואת הפונקציונליות. כיצד הוא מאורגן וכיצד כל החלקים קשורים זה לזה. בקיצור, הם מעצבים את אופן הפעולה של הממשק. אם זה עובד טוב ומרגיש חלק, למשתמש תהיה חוויה טובה. אבל אם הניווט מסובך או לא אינטואיטיבי, סביר שחווית משתמש עלובה. מעצבי UX פועלים כדי להימנע מהתרחיש השני.


עיצוב בחלל ריק מביא לתוצאות פחות אידיאליות.


איך UI/UX עובדים יחד


מעצב UX מחליט כיצד ממשק המשתמש פועל ואילו מעצב UI מחליט כיצד נראה ממשק המשתמש. זהו תהליך שדורש שיתופי פעולה, ושני צוותי העיצוב נוטים לעבוד בשיתוף פעולה הדוק. כאשר צוות UX בוחן את זרימת האפליקציה, כיצד כל הלחצנים מנווטים אותך במשימות שלך וכיצד הממשק משרת ביעילות את הצורך של משתמש המידע, צוות ממשק המשתמש UI עובד על איך כל רכיבי הממשק הללו יופיעו. על המסך.


נניח בשלב כלשהו בתהליך העיצוב הוחלט כי יש להוסיף כפתורים נוספים למסך נתון. זה ישנה את האופן שבו יהיה צורך לארגן את הכפתורים ויכול לדרוש שינוי צורתם או גודלם. צוות UX יקבע את הדרך הטובה ביותר לפרוס את הכפתורים בעוד צוותי ממשק המשתמש יתאימו את העיצובים שלהם כך שיתאימו לפריסה החדשה. תקשורת ושיתוף פעולה מתמיד בין מעצבי UI ו- UX עוזרים להבטיח שממשק המשתמש הסופי נראה טוב ככל שהוא יכול, תוך שהוא פועל ביעילות ובאינטואיטיביות.


מחקר הוא המפתח


מחקר חיוני הן למעצבי ממשק משתמש והן למעצבי חווית המשתמש. חשוב לשני התחומים לאסוף כמה שיותר מידע טוב כדי לסייע להם בעיצוב עיצובים מתאימים, ושניהם פועלים בגישה דומה.


שניהם יחקרו מה משתמשים רוצים ומצפים. מחקר זה הוא לעתים קרובות איטרטיבי, הכולל הפעלות שימושיות, שבהן משתמשים אמיתיים יתקשרו עם גרסאות מוקטנות של פונקציונליות מסוימת או עיצובים חזותיים הנבדקים כדי לקבוע אם המעצבים מתקדמים בדרך הנכונה. משוב משולב בכל איטרציה.


תהליך זה כרוך ביצירת אבות טיפוס של נאמנות נמוכה, כמו עיבודים של מסגרת חוטית של רכיבי ממשק על מנת לאמוד את תגובת המשתמש אך ורק לפונקציונליות הנבדקת. זה יכול לכלול גם אבות טיפוס חזותיים מהירים ובדיקות A/B של גרסאות אפשריות שונות של המראה והתחושה של הממשק כדי לקבוע אילו משתמשים מעדיפים.


בכל המקרים המחקר מסייע בהנחיית הצעדים שהמעצבים נוקטים בבניית תרומותיהם. עם זאת, המידע שמחפשים מעצבי ממשק המשתמש וחווית המשתמש שונה מאוד.


מחקר בעיצובי ממשק משתמש (UI)


מעצבי ממשק משתמש צריכים לוודא שהשפה החזותית שהם בוחרים מתאימה למעמד האתר או אפליקציה שהם כותבים. הם מנסים לחזות ציפיות משתמשים. אם הצוות שלך מתכנן אפליקציית נסיעות, חשוב לחקור כיצד פותחו יישומי נסיעות אחרים בעבר. אילו עבדו? אילו לא? יש לקחי עיצוב מהעבודה שאחרים עשו בעבר.


מחקרים עשויים להצביע על כך שאנשים מעדיפים סמלים מתוארים במקום צורות מודגשות. זהו קיצור חזותי שאנשים מרגישים בנוח איתו ונהנים ממנו. לאחר מכן יעשו מעצבי ממשק המשתמש לשלב את השיעור הזה.


האסתטיקה המדויקת שהם בוחרים היא בידיהם, אבל ה"כללים הבסיסיים" או הצורך להתאים את עצמם לציפיות המשתמשים, הם משהו שמעצבים מתעלמים על אחריותם בלבד. שלא לומר אין לקחת סיכונים. מעצבי ממשק משתמש רוצים שעיצובים הממשק שלהם יבלטו ויהיו בלתי נשכחים. אבל זה חייב להיות מאוזן כנגד לוודא שאנשים מזהים את מטרת האלמנטים שאתה מציב על המסך.


מחקר לעיצוב חווית המשתמש (UX)


עיצוב UX מתעניין במיוחד בציפיות המשתמשים. כל החוויות והאינטראקציות שהיו למשתמשים בכל יישום שבו השתמשו בחייהן סייעו להגדיר את הציפיות שלהם לאופן שבו הממשקים אמורים לפעול.


אם מעצב UX אינו מכיר מקרוב את הציפיות הללו, הוא יכול לעצב מבלי משים אינטראקציה בממשק שנראית לו הגיונית אך שוברת מוסכמות מקובלות. משתמשים לא אוהבים כאשר ממשק מתנהג בצורה שונה מאוד ממה שציפו, וזה עלול להשפיע לרעה על החוויה שלהם. אם מעצב UX יחליט לעשות משהו אחר, צריך שתהיה לו סיבה טובה מאוד, כי שבירת התנהגות צפויה תגרום לאנשים לעשות את הדבר הלא נכון לעתים קרובות.


כדוגמה, רוב האנשים מרגישים בנוח עם הרעיון שלוחצים פעמיים על קובץ כדי לפתוח אותו ופעם אחת כדי לבחור אותו. זוהי התנהגות ממשק שהתקיימה כמעט כל עוד היו ממשקי משתמש גרפיים.


UI מול UX: דיסציפלינות שונות מאוד שעובדות בהרמוניה


עיצוב ממשק משתמש ועיצוב חווית המשתמש כוללים מערכי מיומנות שונים מאוד, אך הם מהווים חלק בלתי נפרד מהצלחתו של זה. עיצוב יפה לא יכול להציל ממשק מסורבל ומבלבל בניווט, וחווית משתמש מבריקה ומתאימה לחלוטין יכולה להיטבע על ידי עיצוב ממשק חזותי גרוע שהופך את השימוש באפליקציה לנעימה. שני עיצובי UI ו- UX צריכים להתבצע בצורה מושלמת וליישר באופן מושלם את הציפיות הקיימות של המשתמשים כדי ליצור ממשק משתמש/חווית משתמש מצוינת. וכאשר שני הם מתיישרים, התוצאות עלולות להיות מדהימות.

להצטרפות